![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
Klimat W wyniku obecności dwóch księżyców klimat jaki panuje na Mateczni jest, jak to można określić, dość zmienny. Nie chodzi jednak o różnorodność stref klimatycznych, a raczej o zmienność w czasie. W wyniku różnego okresu obiegu księżyców wokół Mateczni i również różnego wpływu jaki wywierają te księżyce na nią, wyróżnić można następujące pory roku.
A jest ich 6 w kalendarzu Quedzkim: Zimne Wiatry ("Cirss Ziff") - Od tej pory roku na Mateczni rozpoczyna się rok. Wtedy nastaje okres mroźnych wiatrów przynoszących często śnieg i zamiecie śnieżne. Ciepłych Dni ("Diw'eder") - Potem nadchodzi okres gdy dni stajš się cieplejsze, w czasie których rozkwitają ponownie kwiaty. Wczesna wiosna na Mateczni. Ciepłe Ulewy ("Guwafee" zwane też Feldar'fill) - W tym okresie przychodzą częste krótkie ciepłe deszcze, które swoją siłą są w stanie powalić powietrznego wierzchowca, a i nawet zmusić flotar do przerwania podróży. W tym czasie najintensywniej rozwija się wszelka rolinnoć, dajšc obfite plony. Gorące Dni ("Feerw'eder") - Po okresie gwałtownych, acz krótkich deszczy nadchodzi goršcy okres dający obfitość pożywienia i pełną gamę zapachów unoszących się w gorącym powietrzu tej pory. Jako wyjątek można powiedzieć, że w tym okresie wiatry prawie wcale nie wieją. (W ramach wyjaśnienia: Wiatry wiejące na Mateczni są silne i bardzo dynamiczne. Można powiedzieć, że w świecie Quedów zefirek to nasze witrzna pogoda pozwalajaca swobodnie zeglować.) Chłodne Ulewy ("Guwacllo" lub Colonagree) - Po upałach nadchodzi druga pora deszczowa zwana Colonagree, ten okres jest najmniej przyjemnym okresem dla zbieraczy. Jest to czas ponurej nostalgii i końca okresu owocowania. W czasie tym większość wiosek szykuje się do okresu nieurodzaju, oraz czasu polowań. Suche Wiatry ("Shurr Ziff") - pod koniec roku przychodzi pora roku, niosąc za sobą suche powietrze z nad gór. Czas ten jest określany jako "czas szaleńców". A dlaczego? Ponieważ wiele istot popada w swego rodzaju otępienie myślowe i czyni rzeczy nie podobne ich zwyczajom, nie wyłączając istot rozumnych. Jak niesie gminna tradycja wtedy to władcy złych żądz mają większy wpływ na mieszkańców Mateczni. Dlatego też wśród wielu plemion zamieszkujących ten świat wiatr jest często odbierany jako posłannik i wykonawca poleceń Uzurpatorów. W śród mniej światłych ludów funkcjonuje nawet kult ducha wiatru zwanego "Areu'canette". Jak widać pory roku bardzo urozmaicają pogodę w tym świecie. Jednak nie zapominajmy o wpływie środowiska i ukształtowaniu krajobrazu. A ten jest naprawdę przedziwny. Jednak więcej informacji o charakterze krain znaleźć można w rozdziale opisu krain. Wracając jednak do klimatu. Jest on w miarę łagodny. Temperatura jednak waha się w zależności od krainy. Najsurowsze warunki są w górach, gdzie wiatry są naprawdę nieprzyjemne, a temperatura potrafi spaść nawet do -30 stopni. Nieco odmienne warunki funkcjonują w centralnej części Wielkiej Puszczy, gdyż tu temperatura nie spada po niżej 0, a deszcze są na porządku dziennym. Wiatry z reguły nie są dominującym czynnikiem kształtującym klimat, jednak w wyższych partiach puszczy są odczuwalne nawet do przesady. Inne warunki istnieją na obszarach nadbrzeżnych. Tu do głosu dochodzi silny wpływ warunków typowo morskich. Pustkowia Zachodu są krainą która jest niemal zaprzeczeniem Wielkiej Puszczy. Klimat jaki można tu zastać różni się znacząco od wszystkich spotykanych typów klimatu w tym świecie. Otóż jest on zbliżony do stepów i półpustynni Ameryki Północnej. Z tym że wiatry tu panujące sprawiły, że roślinność tu żyjąca jest w większości pochodzenia trawiastego. Od małych porostowych traw skalnych, po wysokie trawy Orogów ( Eucadre aledtyrum).
|
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |