Co to Moc? | Ścierzki Mocy | Domen Mocy | Kodeks Mocy | Ciemna strona | Mechanika | Rodzaje formuł | Kamienie mocy | Nauka | Zasady specjalne


Mechanika tworzenia formuł

Jest to dosyć skomplikowany proces, ale mam nadzieję, że jeżeli poznacie podstawowe zasady, jakie obowiązują przy używaniu mocy to zasady poboczne staną się dla was logiczne i jasne.

Zasady ogólne

1. Tworząc formułę mocy gracz ma dowolność w określaniu efektu jaki chce osiągnąć. Musi jednak mieścić się w ramach określonych w opisie domen.

2. Aby stworzyć formułę trzeba mieć dostęp do mocy. Moc jest obecna wszędzie, (poza pewnymi wyjątkowymi miejscami, lub sytuacjami), jednak jej poziom jest różny. Wpływają na to różne czynniki, które nie są dla nas w tym momencie istotne.

3. Aby móc kształtować moc w formule trzeba posiadać wiedze jak to robić. Wymagane jest posiadanie umiejętności tworzenia, oraz trzeba znać przynajmniej jeden aspekt wybranej domeny.

4. Przy tworzeniu formuły gracz opisuje jaki efekt chce uzyskać. Określa siłę formuły w PM, rodzaj domeny od której wychodzi.

5. Następnie zaczyna budować formułę. Ustala liczbę aspektów. To znaczy określa, domenę i aspekt wiodący, potem dodatkowe aspekty z tej samej, lub innej domeny. W końcu określa trudność formuły, przez zliczenie punków trudności poszczególnych aspektów (patrz tabela Trudności, zmęczenia i kosztów.)

Maksymalna siła formuły ustala się samoistnie przez zsumowanie kosztów poszczególnych aspektów.

6. Po ustaleniu cech formuły testuje się umiejętność tworzenie, aby sprawdzić, czy udało się nam stworzyć formułę. Test polega na rzucie K20 na umiejętność tworzenia pomniejszoną o poziom trudności formuły, a następnie jak przejdziemy pomyślnie test sprawdzamy efekt formuły rzucając K20. W tym czasie MG przeprowadza równoczesny test okoliczności wynikających z panujących wkoło warunków, lub porównuje wynik efektu z ustalonym wcześniej modyfikatorem okoliczności.
(Więcej na temat tego testu w rozdziale Mistrza Opowieści.)
Porównując oba wyniki MG opisuje wynik formuły.

7. Dowolność tworzenia formuł niesie za sobą ryzyko przesadnego nadużywania mocy. Ograniczeniem, jakie występuje naturalnie u bohaterów to Poziom Mocy. Nie jest to typowy poziom punktów "many" którymi płacimy za czary. Jest to raczej poziom maksymalnej odporności postaci na przepływającą przez niego moc. Przekroczenie tego poziomu może grozić odniesieniem obrażeń, a nawet śmiercią. Dlatego tworząc formuły trzeba zwracać uwagę na ten czynnik. (Więcej na temat obrażeń patrz w części Przesilenie mocy - efekty uboczne.)

Dodatkowo nie można tworzyć formuł w nieskończoność. Ograniczeniem ilości tworzonych formuł jest zmęczenie postaci. Każda formuła posiada swój poziom zmęczenia, (określa nam to suma użytych aspektów w formule), który odpisuje się po każdorazowym stworzeniu formuły od IN postaci. Jak widać, im wyższa inteligencja, tym więcej formuł można stworzyć, lub użyć potężniejszej, która wymaga dużego wysiłku. W momencie, gdy wartość IN osiągnie "0" postać nie jest w stanie dalej tworzyć formuł. Przekroczenie tej wartości wiąże się z omdleniem i utrata świadomości.

(Więcej na temat zmęczenia i regeneracji sił znajdziesz w rozdziale Zmęczenie i regeneracja.)

Zasady Dodatkowe

Siła Formuły określać może różne czynniki, jak: siłę zniszczenia, intensywność, długość, zasięg itp. co gracz sobie wymyśli. Jeżeli formuła posiada jedną cechę – powiedzmy ma za zadanie zadąć obrażenia za 35 PM to potrzebujemy do tego domeny ataku. 1 aspekt ataku daje nam siłę formuły równa 20 PM. Aby uzupełnić tą wartość możemy wykorzystać dodatkowe aspekty, np.: 3 aspekty koncentracji. Co jednak w przypadku tworzenia formuł złożonych?

Istnieje zasada, która mówi, że formuła składająca się z kilku cech musi mieć co najmniej tyle samo użytych aspektów, co cech, np.: Chcemy by formuła obrony była odporna na atak o wartości 20 PM, jednocześnie regenerowała się z ataków w nią uderzających (50% siły) i oddawała 50% energii ataku przeciwnikom, musi składać się z tylu aspektów ile ma cech. Aby zrealizować taką formule trzeba użyć domeny obrony, ataku, regeneracji. Po jednym aspekcie wystarczy. Oczywiście Do tego rodzaju formuły najlepiej używać wspólnej ścieżki poznania, w tym przypadku wody. Jak widać, nie da się stworzyć formuły która by opisała to jednym aspektem. Musi posiadać w tym przypadku 3. Tworząc tego typu formułę koszt wynosi 60 PM (Obrona 20, Atak 20, Regeneracja 20), jednak poszczególne efekty będą miały siłę o wartości 20 PM.

Chcąc stworzyć taką formule wykorzystując jeden aspekt narażamy się na to, że nam po prostu nie wyjdzie. Nie zmusimy domeny obrony do tego by zadawała obrażenia i jeszcze regenerował się. Występuje wtedy zjawisko niestabilności, lub sprzeczności obarczone konsekwencjami formuł dzikich. (patrz rozdział Dziki formuły.)

Dodatkowo nieudana formuła i tak daje nam punkty zmęczenia.

Druga sprawą jaką powinniśmy wiedzieć to czas tworzenia formuł. Im potężniejsza formuła tym więcej czasu potrzebujemy na jej stworzenie. Czas jaki potrzeba na stworzenie formuły podany jest w tabeli poniżej.

Istnieje jednak możliwość przyspieszania czasu realizacji formuły. Służą do tego niektóra z domen:
Koncentracja - każdy z aspektów pomniejsza czas tworzenia formuły o 1 punkt szybkości,
Przyspieszenie - każdy aspekt pomniejsza czas tworzenia formuły o 5 punktów szybkości,
Tkanie Mocy - ta domena pozwala zmniejszać czas tworzenia formuły o 15 punktów szybkości.

Tabela czasu tworzenia formuły.

Siła formuły w PM Czas tworzenia formuły w punktach szybkości (SZ)
1 - 10 1
11 - 20 2
21 - 40 4
41 - 60 6
61 - 80 10
81 - 100 15
101 - 120 20
121 - 140 25
141 - 160 30
161 - 200 40

Jak zapewne zauważyliście czas potrzebny na stworzenie formuły jest długi, w porównaniu z czasem działania postaci. Przyjmuje się, że standardowy okres jednaj rundy, to 10 punków szybkości. Wykonać można wtedy kilka akcji. Atak, obronę, unik, strzelanie, lub bieg na odległość 10 metrów - standardowo. Co do tworzenia formuł może to zająć nawet 4 rundy, a wtedy przeciwnicy mogą zrobić naprawdę dużo. Dlatego tak istotną sprawą jest możliwość przyspieszania tworzenia formuł. Oczywiście ta zasada tyczy się przede wszystkim momentu, kiedy musimy liczyć się z czasem. Musimy wykonać formułę nagle, gdy reagujemy na zaistniałą sytuacje. W innych wypadkach, gdy mamy czas i nikt nas nie naciska nie musimy zwracać na to uwagi, ponieważ tworząc formułę możemy wszystko sobie poukładać na spokojnie w myślach. Przygotować się i dopiero tworzyć.

Trzeba jednak pamiętać, że przez wieki wiedza na temat mocy była wielokrotnie modyfikowana, powstawały, różne szkoły. Mistrzowie wypracowywali różne metody przyswajania skomplikowanej wiedzy. Ubierali w formy recytacji, gestów, znaków i układów lub przedmiotów. Z jednej strony by sobie ułatwić, z drugiej by utrudnić zrozumienie tej wiedzy przez niepowołanych. Z czasem powstały rożne szkoły.

Tak więc: są Quedzi, którzy składają słowa opisujące aspekty. W ten sposób kontrolują proces konstruowania formuły, przez co wymuszają swego rodzaju inkantacje.

Inni nauczyli się wyrażać to samo za pomocą ruchów przywołując z pamięci poszczególne aspekty domen. Dlatego może to wyglądać bardzo podobnie do działań magów, machających rękami, lub tańczących jakieś rytuały.

Niektórzy mistrzowie, by ukryć jakie formuły używają, nie wykonują żadnych ruchów, ani nie wypowiadają żadnych słów. Ale robią to już ukształtowani mistrzowie, którzy mają za sobą wiele lat studiowania.

Standardowo ktoś kto zaczyna tworzyć jakąś formułę przyjmuje jeden ze styli tworzenia formuł. Intonuje, gestykuluje, tańczy, macha bronią, różdżką, krzyczy, używa jakiś przedmiotów, lub stoi bez ruchu. Ta część działania zwykle należy do części fabularnej i zwykle powinna być odgrywana. Dobrze więc jest jak gracze określą szkolę używania mocy jakiej uczyła się ich postać.

Zasady przy mrocznej stronie

Przy używaniu mrocznej strony obowiązują następujące zasady:
  • dowolność określania formuł,

  • dostęp do mocy, lub częściej do źródeł mocy w postaci istot żyjących, lub artefaktów. Ilość punktów mocy z istoty żywej to wartość jej Zdrowia (ZD), lub w przypadku istot używających mocy ich Poziom Mocy (jeśli coś koncentrowali – ale te istoty mogą się bronić przed tym.)

  • postać przy tworzeniu formuły określa efekt, oraz siłę formuły, oraz źródło skąd czerpie moc. W zależności od okoliczności koszt ten może się zwiększać. Jeżeli koszt formuły jest większy niż zgromadzona moc różnica jest ściągana z najbliższego źródła, czyli najczęściej z rzucającego.

  • aby użyć formuły z ciemnej strony wymagane jest najpierw zgromadzenie odpowiedniej puli punktów, a następnie płacąc daninę, stworzenie formuły. Test tworzenia i efektu tak jak przy normalnych formułach.

  • nie wykorzystując domen i aspektów gracz może przyspieszać formuły za dodatkowe PM. W przeciwnym razie tworzone formuły są takie jak przy normalnych formułach.

  • Przyspieszanie formuł kosztuje odp.: Za każdy -1 punkt SZ +10 PM kosztu za formułę.
Trudność i zmęczenie przy mrocznej stronie jest uwzględniana w zależności od siły formuły. W tabeli poniżej przedstawiono wartości modyfikatorów dla używających mrocznej strony.

Tabela trudności i zmęczenia przy ciemnej stronie

Siła formuły Trudność Zmęczenie
1-20 1 1
21-40 2 2
41-80 4 3
81-120 6 4
121-160 8 5
161-200 10 6
201-240 12 7
241-280 15 8
281-300 20 10
>300 25 15

Przy tworzeniu mrocznych formuł istnieje możliwość korzystania z domen i aspektów, ale nie zmienia to zasad obowiązujących przy mrocznej stronie. Użyte aspekty mogą jedynie wpłynąć na efekt zmęczenia i zmodyfikować trudność tworzonej formuły. (Patrz zasady specjalne używania mocy.)

Ogólny schemat tworzenia formuły

1. Ustalamy efekt jaki chcemy osiągnąć.

2. Określamy siłę, cechy główne, domenę wiodącą, ilość aspektów.

3. Wyliczamy trudność formuły – sumując trudność użytych aspektów. Oraz poziom zmęczenia sumując zmęczenie użytych aspektów.

4. Test tworzenia (K20 na IN + um. tworzenia, - modyfikator trudności.)

5. Test efektu (K20 na modyfikator okoliczności) Im wynik jest niższy tym lepszy efekt. Standardowo wynik 10 określa poziom przeciętny, przy braku modyfikatorów. 1 to doskonały wynik, a 20 to krytyk.

6. Od wartości IN odejmujemy poziom zmęczenia wyliczony z tworzonej formuły.


Zmęczenie i regeneracja

Jak już wspomnieliśmy naturalnym ogranicznikiem ilości stworzonych formuł jest zmęczenie postaci. Co to takiego? Są dwa rodzaje zmęczenia: fizyczne i psychiczne. Jak się długo główkuje to potem jest się naprawdę wyprutym i niewiele do ciebie dochodzi, nie możesz skupić myśli, jesteś rozkojarzony, czasem nawet nie jesteś w stanie poprawnie sklecić sensownej wypowiedzi. To jest zmęczenie psychiczne. I właśnie o takim zmęczeniu myślimy mówiąc o zmęczeniu przy używaniu mocy.

Po każdorazowym użyciu mocy nasz poziom inteligencji będzie modyfikowany o poziom zmęczenia. Daje to mam efekt taki, ze wszystkie testy automatycznie zaczynają być coraz trudniejsze. I łatwiej popełnić błąd. No dobrze, a co gdy mamy tyle szczęścia, że ciągle nam się udaje. W momencie osiągnięcia 0 na IN nic już nie zrobimy, idziemy spać, zemdleliśmy.

A jak wracamy do sił? Jak szybko? Potrzebujemy wypoczynku. Aby zregenerować pełnie sił musimy spać 8 godzin. Powiecie, że to strasznie długo. Oczywiście. Dlatego trzeba rozważnie korzystać z mocy. Ale regeneracja nie postępuje liniowo. Istnieje prosty przelicznik. Patrz tabele po niżej. Kto ma większy IN ten w ciągu godziny regeneruje więcej punktów.

Tabela schemat regeneracji sił (IN)

Procent wartości IN Czas regeneracji
25% 1 godz.
50% 2 godz.
75% 4 godz.
100% 8 godz.



1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10