![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Rasy dla graczy | Narodziny | Cechy | Umiejętności | Dary i ułomności | Wiedza | Rozwijanie postaci | Zasady specjalne
Cechy bohatera Po określeniu życiorysu, celów i psychiki postaci przyszedł czas na zajęcie się cechami waszego bohatera. Teraz możecie ubrać w ciało i umysł ducha waszej wyobraźni. Można się zastanawiać po co? Ale jak na wstępie powiedzieliśmy "Qued" to system narracyjno-kostkowy, gdzie sporne kwestie i poczynania waszych bohaterów są rozstrzygane na zasadzie rzutu kością. Dlatego potrzebne są określone wartości liczbowe cech.
Zanim jednak przejdziemy do sposobów ustalania wartości cech przyjrzyjmy się im z bliska. W schemacie postaci przyjęte zostało 7 cech podstawowych, oraz 3 cechy dodatkowe. Do cech podstawowych zaliczamy:
Metody ustalania cech postaci
Zdając sobie sprawę z różnorodności graczy, jacy będą grali w ten system przygotowaliśmy kilka metod wyliczania cech postaci. Każdy wybierze sobie to co lubi.
Metoda 1 Pierwszy sposób polega na rozpisaniu wartości 7 cech podstawowych mając do dyspozycji określoną pulę punktów. Wartość ta uzależniona jest od rasy bohatera. Poziom cech ustala się dowolnie, jednak nie może on być większy niż 14 punktów. Po ustaleniu wartości cech podstawowych dodaje się bonusy rasowe, (patrz tabela 1) Suma tych wartości również nie powinna wynosić więcej niż 14. Po ustaleniu wartości cech podstawowych przechodzimy do ustalenia wartości cech dodatkowych. Walkę i Reakcję wyliczamy ze średniej cech podstawowych. Dla WL wyliczamy z SF + ZR dzieląc przez 2 Dla RE wyliczamy z IN + SZ dzieląc przez 2 Ułamki od 0,5 zaokrąglamy w górę. Następnie dodajemy do tej wartości bonusy rasowe, (patrz tabela 1). Punkty Mocy wylicza się przez rzut kośćmi zgodnie z podaną ich ilością w tabeli 1. Tabela 1 Rozkład wartości stałych w metodzie 1
Metoda 2 Drugi sposób ustalenia wartości cech postaci odbywa się za pomocą rzutu 7 kostkami K6. Po tym rzucie gracz ustawia sobie kostki w dowolnej kolejności przypisując wartości poszczególnym cechom postaci. następnie dodaje do wyników bazowe z tabeli 2. Procedura wyliczania cech dodatkowych wykonuje się tak samo jak w metodzie pierwszej. Wyliczenia poszczególnych cech nie powinny jednak osiągnąć wartości większej jak 15. Schemat wartości cech przedstawiony w tabel 2 sugeruje najniższe wartości tych cech dla danej rasy. Metoda 3 Trzecim sposobem, również kostkowym jest metoda rzutu 7 razy dwoma kostkami K6 na każdą cechę z osobna, wybierając lepszy wynik z pomiędzy 2 rzuconych kości. Następnie sumujemy wynik z bazową pulą z tabeli 2. Dalsza procedura toczy się tak jak opisano to w metodzie 1. Tabela 2 Rozkład punktów stałych w metodach 2 i 3
Po ustaleniu poziomu bazowych cech postaci należy przejść do ustalenia wysokości cech rzeczywistych na poszczególnych częściach ciała. Rozpisaniu podlegają wartości cech Zdrowia (ZD), Wytrzymałości (WT) i Siły Fizycznej (SF). (Na lokacji głowy wartość SF jest zamieniana na pełną wartość IN. Chodzi tu o zaznaczenie, że inteligencję wykorzystujemy do walki mocą.) Korzystając z tabel rozdziału punktów cech, ustalamy rzeczywistą wartość cech fizycznych. Jest to pomocne przy zobrazowaniu jak zachowuje się ciało bohatera przy odnoszonych obrażeniach. Pozwala to łatwo zobaczyć jak poważne obrażenia odniosła postać i tym samym pozwala zorientować się graczowi w powadze sytuacji. Podane w tabelach rozkład punktów na poszczególnych częściach ciała może ulec zmianie, w zależności od sugestii MG, jednak różnice po miedzy wartościami poszczególnych lokacji ciała nie powinny przekraczać więcej jak 4 pkt., w przypadku ZD i 2 pkt. przy WT i SF. Wartości rozdziału punktów ZD na poszczególne lokacje ciała są podane tylko do 20, jednak mogą one przekroczyć tę wartość i być większe. Ponad to przy określaniu punktów ZD na każdej części ciała wartość jest mnożona razy 2. W tabeli znajdują się już pomnożone wartości, które wpisuje się do karty bohatera w odpowiednim miejscu. Przy rękach i nogach (u Quedów także skrzydłach), wpisuje się podwójną wartość dla prawej i lewej kończyny. Po sumowaniu liczby punktów ZD z poszczególnych części ciała można się sugerować, że wystąpił błąd. Jest to jednak krok zamierzony, ponieważ patrząc na liczby jakie wynikają z podziału cechy ZD, śmiertelność wśród bohaterów była by zbyt wysoka. Zabieg ten podnosi realizm gry, gdyż bohater może zginąć zarówno otrzymując ciężkie jednorazowe zranienie, co i wykrwawić się z niewielkich licznych ran. Trzeba tu powiedzieć, że wartość obrażeń odlicza się zarówno od ZD na części ciała, co i z cechy bazowej. (Więcej na temat obliczania obrażeń w rozdziale poświęconym walce.) Tabela rozdziału punktów ZD na części ciała
Tabela rozdziału punktów WT na części ciała
Tabela rozdziału punktów SF na części ciała
![]() Dla przykładu pokażemy w jaki sposób można rozpisać postać mając jej życiorys. Auren to silny Qued. Wychowany przez piratów na jednego z nich. Poznał czym jest walka i żegluga powietrzna. Przez wiele lat doskonalił się w walce, abordażach i podstępnym, cichym przemykaniu się przez zaułki miast. Jego życie ukształtowało w nim zwinność, wytrzymałość i spryt. Dlatego jego głównymi zaletami są właśnie te cechy. W ustalaniu wartości cech przyjęto metodę 1. Tak więc mamy do dyspozycji 70 punktów. Dodatkowo do ZR, IN i WG mamy bonusy w wysokości +3 i do RE +1.
Punkty mocy losujemy rzutem 2K10 + 10. Wyszło 23, co daje Aurenowi nieco większą wiedzę na temat mocy niż przeciętny mieszkaniec Mateczni. Teraz zobaczmy jak przedstawiają się rzeczywiste cechy na poszczególnych lokacjach.
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |