Rasy dla graczy | Narodziny | Cechy | Umiejętności | Dary i ułomności | Wiedza | Rozwijanie postaci | Zasady specjalne


Tworzymy bohatera

Jak widać dla każdego znajdzie się coś odpowiedniego. Tworzenie postaci to proces. Dlatego tworząc bohatera nie skazujcie go na schematyczność, przyjmując że wasza postać będąca wojownikiem musi być od razu Dargerem. Uczyńcie ich z krwi i kości. Niech ich życie i dokonania świadczą o ich charakterze i osobowości.

Życiorys

Po wyborze rasy dla waszego bohatera pierwszą rzeczą jaką powinniście się zająć jest stworzenie jego historii życia. Jest to ważny element tworzenia postaci, ponieważ uwarunkowana zostanie w ten sposób część zachowań waszego bohatera. Będziecie mogli w prosty sposób uzasadnić postępowanie bohatera w zaistniałej, (istotnej dla postaci) sytuacji.
Życiorys to także podstawa do określenia celów życiowych bohatera, przyczyn jakie skłoniły waszą postać do takiego postanowienia, oraz sposobów jakimi będzie realizował swoje cele.

W drugiej kolejności życiorys pomaga ustalić umiejętności bohatera, jakie nauczył się w czasie swego dotychczasowego życia. Można też ustalić pochodzenie, miejsce urodzenia, statut społeczny, rodzinę, koneksje i inne elementy, (jak choćby, czy wasz bohater nie jest ścigany prawem, a może ma wysoko postawionych przyjaciół, lub wrogów.) Takie ustalenia sprawiają, że postać nie jest anonimowa. Ma swoje codzienne sprawy i kłopoty. Czasem w czasie przygody mogą się pojawiać cienie przeszłości. (Porzucona kochanka, odwieczny wróg rodziny, niedokończone sprawy z przeszłości itp.) Dzięki takim wydarzeniom postać wydaje się bardziej realna i rzeczywista. Posiadając wiele wątków pobocznych wasz bohater sprawia, że wydaje się nieco głębszą istotą.

Można oczywiście tworzyć postaci, nie zagłębiając się w życiorys. Robiąc tzw. "anonima", pozbawionego jakichkolwiek dodatkowych elementów życia. Postać staje się papierowym schematem, który traci naprawdę wiele.

Można także przy użyciu życiorysu stworzyć bohatera który nauczył się tak wielu rzeczy, (w szczególności walki i zabijania), że nie wiadomo kiedy to zrobił. Dlatego drodzy Mistrzowie Opowieści nie pozwólcie swoim graczom na absurdalne "Naj". Raczej starajcie się wypracować z waszymi graczami bohaterów z krwi i kości, tak by mieli zarówno zalety co i wady.

Cel, przyczyna, środki

Wspomniane wcześniej w życiorysie trzy elementy sprawcze postępowania postaci, (to jest cel życia, przyczyna jego obrania i środki realizacji celu,) są drugim ważnym elementem tworzenia bohatera. Określenie ich wynika pośrednio z życiorysu, a ma na celu nakreślenie ogólnego zarysu postępowania postaci w przyszłości. Może to być: odzyskanie utraconego honoru, zdobycie sławy, pieniędzy, czy zemszczenie się.

Celów może być wiele i z czasem mogą ulec zmianie, jednak określenie ich na wstępie jest ważne dla uzasadnienia zachowań postaci. Pozwala to lepiej oceniać postać, czy realizuje swoje zamierzenia i czy postępuje według ustalonych zasad.

Cel życia to także swego rodzaju wybór ścieżki postępowania. Czy będzie to kroczenie drogą prawdy, czy brutalnego, bezwzględnego okrucieństwa. W wyniku wybranego sposobu realizacji swoich postanowień mogą narodzić się pewne kodeksy postępowania, jakimi kieruje się postać. Przyczyną takiego działania mogą być wydarzenia z przeszłości określane przyczynami sprawczymi. Tego typu motywacje są główną przyczyną podejmowania, przez bohaterów życia awanturnika.

Dla zilustrowania znaczenia Celu, przyczyn i środków przyjrzyjmy się postaci Queda zwanego Auren.

Auren jest to bohater, który w czasie dzieciństwa przeżył ciężkie doświadczenie. Na rodzinną wioskę najechali piraci i splądrowawszy wieś, porwawszy dzieci, wymordowali całą rodzinę Aurena. Widok śmierci bliskich wyrył się w jego pamięci tak głęboko, że po latach tułaczki, pirackiego procederu i brutalnego walczenia z przeciwnościami losu, pragnienia zemsty przerodziło się w obsesję zatruwającą mu życie. Chęć dopełnienia jej zaprzątała umysł Aurena całkowicie, do tego stopnia, że realizował swój plan za wszelką cenę. Auren wiedział, że niema szans w bezpośredniej konfrontacji z znienawidzonym wrogiem. Jego plan opierał się na metodzie jaką preferują skrytobójcy i złoczyńcy. Skrycie i znienacka.

Jednak na przeszkodzie jego planów stoi głęboka rana z dzieciństwa, nie pozwalająca na bezwzględonść jaką kierują się piraci. Dlatego kieruje się swego rodzaju kodeksem. Nigdy nie zabijać kobiet i dzieci. To stwierdzenie daje mu pewne moralne usprawiedliwienie jego poczynań, że jego misja to wymierzenie sprawiedliwości za wyrządzone krzywdy, a nie czysta zemsta. Pewna sprzeczność interesów w osobowości Aurena stanowi pierwiastek dramaturgii tej postaci, co zwiększa ciekawość jej zmagań. Czy w czasie ostatecznego ataku ręka mu nie zadrży.

Jak widać przyczyna zrodziła cel. Cel zrodził środki realizacji planu, zaś życie uformowało pewną dramaturgię postaci, o którą właśnie tu chodzi.

Rozterki moralne, pewna romantyka przeżywanych wydarzeń może dopingować do wydobycia na światło dzienne głębszych uczuć, jak miłość, heroizm, strach, gniew, czy nienawiść.

Psychika

Psychika to trzeci element niezbędny przy tworzeniu bohatera. Pozwala on określić zachowanie postaci w pewnych newralgicznych sytuacjach. Może to być typ reakcji na zagrożenie, lub obecność jakiejś istoty wywołującej w waszym bohaterze lęk, nienawiść itp. Tego typu urazy wynikają z silnych przeżyć z czasów dzieciństwa, (patrz życiorys), lub pojawiać się mogą w czasie przeżywanych przygód. Dlatego ustalenie pierwotnego stanu psychicznego postaci jest ważne dla gracza, ze względu na możliwość pełniejszego odgrywania roli bohatera.

Drugim elementem który określa psychika jest charakter postaci. W "Quedzie" nie podajemy ściśle określonych definicji charakteru dla postaci. Uważam, że jest to zbędne. Wszak przecież sami określacie charakter swej postaci nadając jej cechy drzemiące w was. Po drugie zakładamy, że na wstępie każda postać jest neutralna, a dopiero później opowie się po którejś ze stron. (Oczywiście ci z was którzy stworzą postać o zdeklarowanym już charakterze niech trzymają się swoich założeń.) Może również zaistnieć sytuacja, że pod wpływem silnych przeżyć, psychika postaci może tak się zmienić, że określenie charakteru będzie niemożliwa, lub diametralnie różna od tej zadeklarowanej na początku.


1 [2] 3 4 5 6 7 8