Rasy dla graczy | Narodziny | Cechy | Umiejętności | Dary i ułomności | Wiedza | Rozwijanie postaci | Zasady specjalne


Rozwijanie postaci

Rozwijanie postaci w tym systemie jest bardzo ważnym elementem gry. Po stworzeniu bohatera trzeba zacząć Nim żyć. Jak w życiu rzeczywistym tak i w tym wymyślonym postać będzie napotykać różne trudności. Przezwyciężając je zdobywa doświadczenie. Różne akcje jakie podejmuje gracz, a tym samym jego bohater będą wpływać na jego dalszy rozwój i życie. Ustalone przez bohatera ścieżka jaką będzie podążał wyznacza jego kierunek rozwoju.

W odróżnieniu od większości systemów rozwój jest stymulowany, przez poczynania i dlatego odgrywanie roli musi być przemyślane i konsekwentne, tak by założenia co do celów postaci nie rozbiegły się z rzeczywistym rozwojem postaci.

Punkty doświadczenia

Podstawowym wyznacznikiem rozwoju są punkty doświadczenia (PD). Jest to stereotyp, jednak różnica polega na tym, że punkty te przydzielane są w określonych kategoriach, w zależności od używanych umiejętności. Nie można ich przydzielać do innych kategorii dlatego rozwój postaci będzie posuwał się w tym kierunku w którym najwięcej działa postać.

Oczywiście można zadać sobie pytanie: "A jeżeli nie mogę czegoś robić bo wymaga to wpierw zdobycia wiedzy, a w początkowym okresie nie ma możliwości znalezienia źródła wiedzy? Co wtedy?"

Można przygotowywać się z dziedzin które ułatwią dotarcie do wytyczonego celu. Jest to tak samo jak w realnym życiu. Aby nauczyć się leczenia wpierw musisz nauczyć się czytać, potem rozwinąć intelekt, pamięć. Nauczyć się podstaw funkcjonowania środowiska, później poznać podstawy wiedzy, a w końcu pogłębić wiedzę aż do pełnego profesjonalizmu. Droga ta jest długa i ciężka. W między czasie bohater nauczy się wielu innych umiejętności, które na pewno przydadzą się mu w późniejszym życiu, jak choćby gotowanie, warzenie mikstur, pisanie i czytanie w specyficznym języku itp.

Jak zostało powiedziana powyżej punkty doświadczenia są głównym wykładnikiem postępów jakie zrobił bohater. Punkty doświadczenia przyznaje Mistrz Opowieści i to od niego zależy ile tych punktów otrzymacie. Przyznawane są w kategoriach odnoszących się do dziedzin życia. Mogą to być kategorie ściśle przydzielone do jednej konkretnej umiejętności, lub do grupy umiejętności należących do jakiejś dziedziny życie, np.: walki, kapłaństwa, mocy, itp.

Zapewne zapytacie: A w jaki sposób wydawać zgromadzone punkty? To proste. Po zgromadzeniu odpowiedniej liczby punktów na danej umiejętności można ją podnieść wydając punkty w zależności od kosztu. W jaki sposób sytuacja ma się do grupy umiejętności. Najlepiej zilustruje to przekład:

Auren posiada umiejętności :

Doliniarstwo [na poz. 1 za 100],
Odporność na trucizny [na poz. 2 za 250],
Ukrywanie się [na poz.1 za 100],
Unik [na poz.2 za 250],
Żeglarstwo powietrzne [na poz. 2 za 250],
Nawigacji [na poz.1 za 100],
Szulerstwa [na poz. 2 za 250],
Leczenia ran [na poz. 2 za 250],
Targowania [na poz. 2 za 250],
Walkę szablą [na poziomie 2 za 500],
Walkę w tłoku [na poz. 1 za 200],
Bijatykę [na poz.2 za 500],
Szaleńczy atak [na poz. 1 za 300].

Z wymienionych umiejętności do grupy umiejętności walki można zaliczyć 5 umiejętności. Są to: Unik, Walka szablami, Walka w tłoku, Bijatyka, Szaleńczy atak. W czasie przygód Auren zdobył w sumie w tej kategorii 500 PD. Może więc podnieść którąś z umiejętności. Czekał długo i decyduje się na podniesienie walki szablami. Posiada tę umiejętność na poz. 2. Kaszt przejścia na poziom 3 wynosi 400 PD. W puli kategorii pozostało 100 PD. Teraz Auren musi ponownie zdobywać doświadczenie aby móc podnieść jedna z kolejnych umiejętności z tej kategorii.

Mógł podnieść inne umiejętności, jak np.: Unik na poziom 3 (koszt 200 PD) oraz walkę w tłoku na poziom 2 (koszt 300 PD). W puli kategorii nie zostały by żadne PD i gromadzenie ich zaczyna się jak gdyby od początku.

Nauka i zdobywanie wiedzy

O ile określenie wzrostu doświadczenia w umiejętnościach fizycznych po przez obserwację poczynań bohaterów jest łatwe, o tyle ocenienie postępów bohatera w pogłębianiu wiedzy jest nieco trudniejsze, gdyż w czasie gry trudno jest przeprowadzić żmudne procesy nauki. Ten problem rozwiązano na zasadzie deklaracji gracza o takim działaniu.

Przed rozpoczęciem tego typu szkolenia muszą zostać spełnione 3 podstawowe warunki:
1. Trzeba posiadać odpowiednią sumę PD
2. Trzeba mieć dostęp do źródła wiedzy
3. Mieć czas i możliwości do nauki.

Następnie gracz wydając sumę PD na poziom uczonej się umiejętności lub domeny mocy i testuje czy zapamiętał, pojął daną wiedzę. (Test wykonuje się K20 na IN bohatera.) Więcej na temat zdobywania wiedzy z zakresu mocy patrz rozdział poświecony mocy.

Reszta za jakis czas!!!


1 2 3 4 5 6 [7] 8