Rasy dla graczy | Narodziny | Cechy | Umiejętności | Dary i ułomności | Wiedza | Rozwijanie postaci | Zasady specjalne


Umiejętności

Po ustaleniu wszystkich wartości cech postaci musicie określić jakie umiejętności posiada wasz bohater, jeżeli jeszcze ich nie określiliście. Do tego posłuży wam wcześniej sporządzony życiorys. Im bogatszy i ciekawy tym lepszych profitów możecie się spodziewać w postaci ciekawszych, nie pospolitych umiejętności. (Tu następuje swego rodzaju pierwsza ocena postaci, przez MG.)

Podczas tworzenia postaci, gracz może wybrać odpowiednie umiejętności za które musi zapłacić z puli jaką uzyskał z cech.

Wyliczanie punktów z cech:

Dla umiejętności fizycznych wylicza się z

SF + ZR + WT dzieląc przez 3.

Dla umiejętności intelektualnych wylicza

się z IN + WG + SZ dzieląc przez 3.

Dla biegłości i umiejętności specjalnych

WL + RE dzieląc przez 2.

Uzyskaną wartość mnożymy przez 100, zaokrąglając wynik do pełnej setki. (Ułamki od 0,5 są zaokrąglane w górę.)


Spójrzmy jak wyliczać te wartości.
Wróćmy do Aurena jego cechy już znacie, więc przeliczmy:

SF = 10,
ZR = 13,
WT = 12.

Daje nam to wynik 35. Dzielimy przez 3 wyszło 11,6. zaokrąglamy w górę i mnożymy przez 100. Daje to nam 1200 punktów na umiejętności fizyczne. Podobnie postępujemy przy wyliczaniu punktów na umiejętności intelektualne. Wyszło nam 11,3, co daje w sumie 1100 punktów. Na biegłości i umiejętności specjalne nasz bohater może wydać 1300 punktów.

(WL = 12, a RE = 13.) Średnia z nich to 12,5, zaokrąglona w górę to 13.

Koszt zakupu umiejętności jest podany poniżej listy umiejętności. Dodatkową zasadą przy zakupie umiejętności początkowych jest możliwość przekazywania punktów pomiędzy klasami umiejętności. Koszt tego zabiegu to 50% wartości przekazywanych punktów.

Umiejętności fizyczne

Budownictwo test ZR Polowanie test RE
Bystry wzrok test RE Powożenie test ZR
Ciesielka test ZR Pływanie test ZR
Czuły słuch test RE Rybactwo test RE
Doliniarstwo test ZR Rzeźbiarstwo test ZR, RE
Dźwiganie ciężarów test SF lub WT Sadownictwo test RE
Fałszowanie pieczęci test ZR Szkutnictwo morskie test ZR, RE
Fałszowanie pergaminów test ZR Szkutnictwo powietrzne test RE, ZR
Fałszowanie waluty test ZR Taniec test ZR
Garbarstwo test ZR Tatuowanie test ZR
Garncarstwo test ZR Tkanie materiałów test ZR
Gotowanie strawy test RE Torturowanie test RE
Górnictwo test SF, RE Tresura test RE
Jeździectwo test ZR Ucieczka test SZ
Jubilerstwo test ZR Ukrywanie się test RE
Kamieniarstwo test SF Unik test ZR
Kowalstwo test SF Widzenie w ciemności test RE
Krawiectwo test ZR Wspinaczka test ZR
Kuśnierstwo test ZR Wykrywanie / Zakładanie pułapek test RE / ZR
Latanie w lesie test ZR Wyrób łuków test ZR
Metalurgia test RE Wyrób proc test ZR
Mocna głowa test WT Wyrób strzał i pocisków test ZR
Odporność na trucizny test WT Wyrób broni drzewcowej test ZR
Ogrodnictwo test RE Zwinne palce test ZR
Opieka nad zwierzętami test RE Żeglarstwo morskie test RE [ SF, WT ]
Oprawianie zwierzyny test ZR Żeglarstwo powietrzne test RE [ SF, WT, ZR ]
Otwieranie zamków test ZR


Umiejętności intelektualne

Astronomia test IN Orientacja w terenie test IN
Czytanie z ruchu ust test RE Prawoznawstwo test IN
Etykieta Dworska test WG Przesłuchanie test RE
Gadanina test IN Szacowanie test RE
Gramotność test IN Szulerstwo test ZR / RE
Gra na instrumencie [typ] test RE Śpiew test RE i WG
Heraldyka test IN Targowanie test IN lub RE
Kartografia test IN Teologia test IN
Koncentracja mocy test IN Tropienie test RE
Kryptografia test IN Tworzenie test IN
Leczenie chorób test RE Uwodzenie test IN, RE, WG
Leczenie ran test RE Używanie pergaminów mocy test IN
Miksturologia test RE Zielarstwo test IN
Minerałoznawstwo test IN Znajomość etykiety test IN
Nawigacja test IN Znajomość pergaminów mocy test IN
Obycie towarzyskie test RE, WG Znajomość symboli mocy test IN

Biegłości w walce

Bijatyka test WL Ogłuszenie test SF
Celny cios test WL Rozbrojenie test ZR
Celne strzelanie test WL Walka bronią [typ] test WL
Oburęczność test WL Walka w tłoku test WL
Obsługa machiny wojennej [typ] test WL Wytrącenie broni test WL

Umiejętności specjalne

Akrobacja test ZR Pieśń drzew test IN
Atak powietrzny test ZR / WL Pieśń bojowa test RE
Atak specjalny [typ] test WL Pieśń wiatru test IN
Charakteryzacja test WG Rozpoznawanie kamieni mocy test IN
Charyzma test WG / RE Szaleńczy atak test WL
Chirurgia test RE Szarża test WL
Kontrola umysłu test IN Sztuka wojenna test IN
Kontrola Furii test RE Sztuki wyzwolone test IN
Lot bojowy test WL Słuchanie puszczy test IN
Magnetyzm test IN / WG Tworzenie pergaminów mocy test IN
Medytacja test IN / RE Tworzenie symboli mocy test IN
Nauki wyższe [fizyka, matematyka, itp.] test IN Wykrywanie kamieni mocy test IN
Oprawctwo test RE Znajomość anatomii rasy [ podać rasę ] test IN
Orientacja w ciemności test RE Znajomość sztuk cyrkowych [ podać rodzaj ] test ZR, WT, RE, SZ, SF, IN
Płatnerstwo test ZR

Umiejętności specjalne Mistrzowskie

Fechmistrzostwo test WL, ZR, RE Szybki refleks test SZ, RE
Rytuały połączeń test IN, ZR Tatuowanie mocą test IN, ZR
Miksturologia wyższa test IN Tkanie mocy test IN, ZR

To wszystkie umiejętności jakie bohater może zdobyć, w celu podniesienia swoich szans na przeżycie w tym świecie. Jedynym problemem o którym nie powiedzieliśmy wcześniej jest w jaki sposób będzie można uczyć się tych umiejętności.

Zasadą pierwsza i chyba główną jest nabywanie umiejętności za punkty doświadczenia. W zależności od rodzaju umiejętności różne są koszty jej zakupu. Uwarunkowane to jest charakterem umiejętności i jej złożoności w toku nauki. Dlatego więc umiejętności fizyczne i intelektualne są najtańsze, zaś biegłości w walce i umiejętności specjalne odpowiednio droższe. Natomiast umiejętności mistrzowskie są ze względu na swój charakter najdroższe, gdyż wymagają skompletowania przynajmniej jednej z umiejętności tańszych. Przy niektórych US będzie trzeba zrobić tak samo.

Koszt umiejętności w PD za poziom


P1 P2 P3 P4 P5 max PD
UF1001502002503001000
UI1001502002503001000
BW2003004005006002000
US3004506007509003000
UM3004506007509003000

Jak widać przejście na kolejny poziom umiejętności wymaga większej liczby punktów doświadczenia. Jest to dobry wskaźnik wzrostu trudności w powiększaniu swojej wiedzy. Jednak jakie profity przynosi podnoszenie umiejętności. Normalnie bez znajomości domeny danej umiejętności nasz bohater może spróbować swoich sił w próbie zrobienia czegoś czego nigdy przedtem nie robił. Jednak sprawdzenie tego czy jego działanie udało się testuje się na 50 % cechy testowanej przy tym działaniu.

A oto jak wpływają poszczególne poziomy umiejętności na cechy przy testach.

Modyfikatory do testów za poziom umiejętności


P0 P1 P2 P3 P4 P5
UF 50% cechy -2 do cechy cecha +0 cecha +1 cecha +2 cecha +3
UI 50% cechy -2 do cechy cecha +0 cecha +1 cecha +2 cecha +3
BW 50% cechy -2 do cechy cecha +0 cecha +1 cecha +2 cecha +3
US 25% cechy -2 do cechy cecha +0 cecha +1 cecha +2 cecha +3
UM 1/20 z testu cecha +1 cecha +2 cecha +3 cecha +4 cecha +5


Przyjrzyjmy się teraz jakie umiejętności zdobył Auren.

Z umiejętności fizycznych wybrał:
Doliniarstwo [na poz. 1 za 100],
Odporność na trucizny [na poz. 2 za 250],
Ukrywanie się [na poz.1 za 100],
Unik [na poz.2 za 250]
i Żeglarstwo powietrzne [na poz. 2 za 250].

Razem wydał 850 punktów. Zostało mu z puli 1200 -350 pkt. (Z tego może przekazać 175 pkt. na inne klasy umiejętności.)

Z umiejętności intelektualnych Auren nauczył się:
Nawigacji [na poz.1 za 100],
Szulerstwa [na poz. 2 za 250],
Leczenia ran [na poz. 2 za 250],
oraz Targowania [na poz. 2 za 250].

Razem wydał 850 pkt. ze 1100 jakimi dysponował. Zostało mu 250 z czego może przekazać na inne umiejętności 125 pkt.

Z biegłości i umiejętności specjalnych Auren poznał:
Walkę szablą [na poziomie 2 za 500],
Walkę w tłoku [na poz. 1 za 200],
Bijatykę [na poz.2 za 500],
oraz Szaleńczy atak [na poz. 1 za 300].

Jak widać suma punktów za biegłości i umiejętności specjalne wynosi 1500. Auren dysponował zaledwie 1300, jednak zostało mu z poprzednich pul punktowych 300 pkt. do wykorzystania. Dlatego mógł zakupić więcej umiejętności. W ogólnym rozrachunku pozostało mu 100 pkt., które można wpisać jako punkty doświadczenia(PD).


1 2 3 [4] 5 6 7 8